5 voordelen van adverteren op Google voor kleinere bedrijven

3 minuten leestijd

Geschreven door
Arne

Let’s face it: de advertentiemarkt is gigantisch, met Google als koploper in dit gebied. Meer dan 80% van hun gegenereerde omzet komt vanuit hun advertentieplatform. (een slordige 147 miljard, voor de geïnteresseerden).

Net zoals de markt zelf zijn ook de kansen die te grijpen vallen gigantisch. Toch merk ik vaak dat de kleinere ondernemer vaak weinig aandacht heeft voor deze vorm van adverteren en niet op de hoogte is van de voordelen en werking hiervan.

In deze blogpost zal ik even enkele pijlers proberen uitlichten waarom het de moeite kan zijn voor jou om te adverteren op Google als een kleiner bedrijf of eenmanszaak.

1. Word meer gezien

De beste manier om een lijk te verbergen is op de tweede pagina van Google, naar het schijnt. De cijfers stellen alleszins vast dat 95% van mensen die een zoekopdracht invoeren op de eerste pagina blijven van de zoekresultaten.

Wanneer je nog maar recent een website hebt, deze niet goed geoptimaliseerd is voor SEO, of als je sector zeer competitief is maakt dit het vaak heel lastig om jezelf op de eerste pagina te plaatsen. Met Google Ads krijg je garantie dat je op de eerste pagina wordt geplaatst van de zoekresultaten en in het optimale scenario helemaal bovenaan.

2. Bereik mensen die actief naar je product of dienst op zoek zijn

Je kan heel gericht adverteren op Google. Een basisprincipe bij het opstellen van een zoekcampagne houdt in dat er zoekwoorden ingesteld worden waarvoor jij wenst weergegeven te worden. Op die manier bereik je onmiddellijk mensen die op dat moment op zoek zijn naar jouw product of diensten.

Voorbeeld: “Meubelen Marino” uit Maldegem wilt graag adverteren op Google, enkele geschikte zoekwoorden die we zouden kunnen gebruiken in een zoekcampagne voor zijn bedrijf zijn: nieuwe slaapkamer, tv-kast kopen, dressoir keuken, meubelwinkel maldegem, meubels maldegem, …

3. Betaal enkel voor wat je wilt: websitebezoeken van potentiële klanten

Een groot voordeel aan de werking van Google Ads is dat je slechts betaalt per klik op een advertentie, niet per weergave. Als je dan bedenkt dat die kliks enkel komen van mensen die sowieso interesse hebben in je product of diensten (door het instellen van bv. de juiste zoekwoorden) hoop ik dat er nu reeds een belletje begint te rinkelen bij jou. Zoniet, lees dan nog even door!

4. Flexibel adverteren, of net even niet

Een groot voordeel aan de werking van Google Ads is dat je slechts betaalt per klik op een advertentie, niet per weergave. Als je dan bedenkt dat die kliks enkel komen van mensen die sowieso interesse hebben in je product of diensten (door het instellen van bv. de juiste zoekwoorden) hoop ik dat er nu reeds een belletje begint te rinkelen bij jou. Zoniet, lees dan nog even door!

5. Interessant, maar wat kost me dat?

Lastig om te zeggen op voorhand. Je budget kan je zelf bepalen, maar de ‘cost per click’ om helemaal bovenaan te staan (helaas) niet. Deze wordt bepaald door al je concurrenten die ook meebieden voor advertentieweergaves in de hoogste positie. Hierin zijn sterke verschillen, naargelang de sector en de competitiviteit ervan. Gelukkig is dit bedrag iets wat zichzelf reguleert, want concurrenten die hetzelfde aanbieden als jij willen uiteraard ook niet meer uitgeven dan dat het hen opbrengt.

Door een analyse op voorhand te doen, kunnen we een inzicht krijgen op de geschiedenis van bepaalde zoekwoorden vooraleer we een campagne opstarten en mogelijks veelgezochte, relevante zoektermen ontdekken waarop weinig competitie is.

Onze website gebruikt cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk cookiebeleid